Uitlijnen

Indien uw banden abnormaal verslijten (bijvoorbeeld ; beide aan de binnenkant of beide aan de buitenkant). Dan is vrij zekerdat uw wagen een professionele uitlijning nodig heeft. Zo haalt U in de toekomst een beter rendement uit uw investering in nieuwe banden !

Uitlijnen betekent dat de ophangingsdelen voor- en achteraan worden afgesteld. Een foute afstelling van de uitlijning kan een vroegtijdige slijtage van de banden veroorzaken. De afstelling kan wijziging telkens u een stoeprand raakt of door een kuil rijdt. Elke keer dat uw wagen ergens tegenaan rijdt, kan de afstelling van de wagen ontregeld raken. Een uitlijning heeft impact op de bandenslijtage en rijgedrag van de wagen. Kortom, een correcte uitlijning garandeert mede de maximale levensduur van uw banden en uw wegligging. Uitlijnen zorgt ervoor dat uw wielen loodrecht op de wegstaan en evenwijdig aan elkaar staan en is allerminst te verwarren met uitbalanceren. Het uitbalanceren zorgt er immers voor dat uw wagen niet zal trillen bij bepaalde snelheden.

De uitlijning moet geverifieerd worden indien:

  1. Het voertuig een aanrijding heeft gehad
  2. Er onderhoudswerken aan de ophanging werden uitgevoerd
  3. De banden een ongelijke, abnormale slijtage vertonen.
  4. Het voertuig geen normaal rijgedrag vertoont. De wagen zwenkt bijvoorbeeld uit naar een bepaalde kant of het stuur keert niet terug in de middenstand.
  5. U nieuwe banden koopt en de levensduur hier wil garanderen

Een uitlijning omvat verschillende zaken die bijgesteld kunnen worden: de wielvlucht, caster en de sporing. Bij de uitlijning worden de hoeken van de wielen bijgesteld tot hun sporing en hun wielvluchtcorrect zijn. De wielvlucht van een wagen is de afwijkende stand van de wielen van een voertuig ten aanzien van een verticale lijn doorheen het wiel. De wielvlucht of camber van een wagen kan positief of negatief zijn.

Bij een positieve wielvlucht staat de bovenkant van de wielen verder uit elkaar verwijderd dan de onderkant. Kennen de banden van uw voertuig een abnormale slijtage aan de buitenkant? Dan kan dit te wijten zijn aan een positieve wielvlucht. Bij een negatieve wielvlucht staan de bovenkanten van de wielen minder ver uit elkaar dan de onderkanten. De binnenzijde van de banden kunnen bijgevolg een abnormale slijtage ondervinden. De sporing van een wagen betreft de afstand tussen de wielen van éénzelfde as.

Bij toespoor staan de voorkanten van de banden meer naar elkaar gericht. Opnieuw zal dit slijtage aan de buitenzijden veroorzaken, net als onderstuur in het rijgedrag van de wagen. Uitspoor veroorzaakt overstuur in de bochten en is te wijten aan het feit dat de achterkant van de wielen dichterbij elkaar liggen dan de voorzijde. De band zal een sneller slijtage kennen aan de binnenzijde.

Als bandenspecialist bekijken wij automatisch het slijtagepatroon van uw banden. Bij het plaatsen van nieuwe banden raden wij u aan de uitlijning te laten controleren.

Maak nu een afspraak online

Vermijd lange wachttijden voor uw bandenwissel en maak snel een online afspraak. Deze module is toegankelijk voor de klanten met/zonder actieve bandenopslag in het filiaal, klanten die een uitlijning wensen of nieuwe banden willen aankopen.

Maak een afspraak!

Onze merken: